ikle

tett

Wednesday, June 11, 2008

Sesekali elok kalau kita baca fakta2 ringkas, padat tapi menariks. Hati rasa seronok, banyak dapat ilmu dan fikiran pun tenang. Fakta di bawah ini kami sediakan untuk anda relakskan fikiran. Mari baca..
1. Tengok zip seluar anda. Eh bukan suruh bukak, tapi perahatikan jer..ada tak tulisan YKK? Untuk pengetahuan anda..YKK bermaksud Yoshida Kogya Kabushibibaisha..pengeluar zip terbesar di dunia.

2. Anda ada berapa orang anak? Betulkah semua anak anda? Pasti? Cuba selidik lagi sebab ada kajianmendapati daripada sekian banyak kelahirandi seluruh dunia, purata 12 bayi telah disalah serah kepada orang lain..

3. Jangan bagi anjing makan coklat sebab makanan itu boleh memberi kesan buruk kepada jantung dan sistem sarafnya. Beberapa gram coklat saja cukup untuk menamatkan riwayat haiwan tersebut.

4. Semua orang suka kicap..tapi 99.9 peratus drp kita pasti terperanjat kalau diberitau pada 1830an, kicap dijual sebagai ubat.

5. Sekiranya Tom Hanks dan Nicole Kidman menerima Oscar semasa Perang Dunia Ke2, mereka cuma akan mendapat Oscar yang diperbuat drp kayu sebab ketika itu logam sangat sukar diperolehi.

6. Ubat penghalau nyamuk (repellant) bukannya bertindakmenghalau serangga itu tapi macam magik..ia mengghaibkan penggunanya. Semburan ubat itu menghalang pancaindera nyamuk drp mengesan anda.

7. Msauk ke tandas selepas habis baca fakta ini, bawa pita pengukur dan ukur jarak berus gigi anda dengan mangkuk tandas. Kenapa? Sebabnya, pakar pergigian menasihatkan letak berus gigi sekurang2nya 2 meter dari tandas bagi mengelakkannya dihinggapi paratikel kotor yang tersebar semasa ia dipam. Bayangkanlah kalau anda baru lepas buang ayak besak..huhu

8. Bintang bola keranjang Michael Jordan meneriama gaji USD20juta (RM76juta) setahun selaku model pakaian sukan Nike. Jumlah itu melebihi gaji yang diterima oleh pekerja sarikat berkenaan di Malaysia.

9. Tip untuk lepaskan diri bila digigit buaya..senang je..cucuk biji matanya..Tu pun kalau sempat..

10. Mari kami (bukan saya)ajar anda keajaiban matematik. Ambil kalkulator, tekan nombor 111,111,111 darab 111,111,111. Anda akan mendapat jawapan 12,345,678,987,654,321.

11. Nama paling banyak digunakan di dunia ialah Muhammad!!

12. Kami bukanlah suruh anda untuk bunuh/siksa binatang..tapi bagi membuktikan keajaiban ciptaan Tuhan..cuba ambil seekor lipas..cabut kepalanya. Serangga busuk itu boleh hidup hingga 10hari kemudian..

13. Produk pertama menggunakan kod bar ialah Wrigley Gum. Pemilik asal syarikat rokok Marlboro mati kerana kanser paru2 dan wanita Eropah tidak pakai seluar dalam hinggalah pada awal 1900an..(lau pakai kain batik..jgn la cuba2 panjat pokok)

14. Beritahu anak2 anda yang asyik mbermain yoyo sampai tak hengat rumah, suatu masa dahulu penduduk Filipina menggunakan benda bulat bertali itu sebagai senjata.

15. Otak lebih aktif semasa tidur berbanding menon tv..terdapat lebih banyak ayam berbanding manusia dan Marilyn Monroe ada 6 jari pada setiap kakinya.

16. Kalau anda sedar, kuku jari tengah sebenarnya lebih cepat panjang berbanding jari2 lain.
17. Kalau anda bela itik..pergi tengok cepat. Dengar ia berbinyi..KUEK!KUEK!KUEK!. Untuk pengetahuan anda..tidak seperti bunyi2 lain, bunyi menguek itu tidak bergema. Sampek skg tiada siapa tahu sebabnya.

18. Andainya kedua2 belah tangan anda menulisdan melukis serentk, anda setaraf dengan Leonardo da Vinci dan nama anda wajar dicatatkan dalam fakta2 menarik seperti ini.

19. Satu lagi tentang da Vinci..betul, dia mencipta gunting tapi pelik, da Vinci mengambil masa 10 tahun untuk menyiapkan bibir mongel monalisa. Kenapa ek?

20. WAACAAA!! Gerakan tangan dan kaki Bruce Lee semasa menumbuk dan menendang terlalu pantas hingga filem terpaksa diperlahankan supaya penonton dapat melihat pergerakannya. Ini bertentangan dengan aksi pelakon sekarang yang terpaksa dilajukan untuk memberi kesan dan gerakan lebih menakjubkan.

21. Bukan mudah untuk mendapat idea kreatif, kalau tidak tak mungkin Beethoven sampai terpaksa curah ais atas kepalanya sebelum mengubah muzik.

mereka yg membaca hingga fakta terakhir ini adalah orang yang sukakan ilmu dan gembira dgn apa yg telah dibaca. Betol tak?

sumber : mastika

:okay::wave:

5 comments:

Anonymous said...

Ada satu lagi... Tahukah anda bila minyak naik harga.... manusia boleh naik minyak....kui kui kui

Nz said...

HEHE..TOL TUH..LUPA MAU TAMBAH

iMz said...

best jgk info ni kan...

Kamezaim said...

salam nz..nak belanja minum ke?boleh,xde masalah..sy bertugas dkt kem iskandar,mersing..rasanya jauh dari rumah nz..apapun,trima kasih kerana menghargainya.Bukan senang nak jumpa org mcm nz ni.yg lain hanya tahu memandang serong je..

Nz said...

wvavava..sapa la pulok yg memandang serong kpd incik kamezaim nih..xpa..biak pi dia..mersing ngan batu pahat kg sy...leh thn jawohnye..kalo ada nk pi utara sgh kl sy blnja tomyam..hehe